Конструювання різних форм
методичної роботи з керівниками гуртків
Основне завдання методичної роботи з
керівниками гуртків – підвищення рівня їх професійної компетентності,
творчості, ініціативи – неможливе без постійного удосконалення її форм, які
досить часто носять репродуктивний характер, одноманітні, недостатньо враховують
конкретні запити окремих педагогів, активізують ініціативу і творчість кожного керівника
гуртка.
Тому в
позашкільному закладі варто переглянути існуючі форми методичної роботи з
керівниками гуртків, доцільно використавши
їх для підвищення ефективності роботи керівників гуртків у
міжатестаційний період, формування творчого педагогічного середовища,
саморозвитку і самореалізації кожного керівника гуртка Вільшанського центру
дитячої та юнацької творчості.
Перелік нових форм та методів
організації методичної роботи з педагогічними працівниками
1. Творчі
групи.
2. Конкурс «Джерело творчості», конкурс педагогічної майстерності.
3. Методичні виставки, панорама методичних новинок, педагогічна виставка, книжкова виставка.
4. Тематичні тижні, дні відкритих дверей, методичні дні, методичні тижні, відкриті заняття, взаємовідвідування занять, майстер-класи.
5. Аукціон, методичний фестиваль, методичний турнір, фестиваль педагогічних ідей і знахідок.
6. Ділова гра, рольова гра, «мозковий штурм», педагогічні дискусії, дебати, аналіз педагогічних ситуацій, тренінги.
2. Конкурс «Джерело творчості», конкурс педагогічної майстерності.
3. Методичні виставки, панорама методичних новинок, педагогічна виставка, книжкова виставка.
4. Тематичні тижні, дні відкритих дверей, методичні дні, методичні тижні, відкриті заняття, взаємовідвідування занять, майстер-класи.
5. Аукціон, методичний фестиваль, методичний турнір, фестиваль педагогічних ідей і знахідок.
6. Ділова гра, рольова гра, «мозковий штурм», педагогічні дискусії, дебати, аналіз педагогічних ситуацій, тренінги.
7. Майстер-класи творчих, досвідчених керівників гуртків.
8. Педагогічна майстерня.
9. Гурток якості.
10. Методичний бенефіс.
11.
Методична панорама.
12. Методичний дискусійний клуб.
13. Методичні конкурси.
14. Методичний брейн-ринг.
15. Педагогічні гостини.
16.
Рольова гра
17.Відкритий
педагогічний клуб.
18. Діалогічна пара.
19. Методична оперативна нарада.
20. Група взаємовідвідин і підтримки.
21. Самоосвіта. Звіт про курсову перепідготовку. Огляд наукової, методичної, педагогічної літератури. Творчі відрядження, екскурсії.
22. Творчий майданчик.
23. Випуск методичних бюлетенів.
24. Стажувальний майданчик.
25. Складання й обговорення відкритих занять, методичних розробок; спільна підготовка і вивчення складних у методичному плані тем, розділів програм.
26. Дидактична майстерня.
21. Самоосвіта. Звіт про курсову перепідготовку. Огляд наукової, методичної, педагогічної літератури. Творчі відрядження, екскурсії.
22. Творчий майданчик.
23. Випуск методичних бюлетенів.
24. Стажувальний майданчик.
25. Складання й обговорення відкритих занять, методичних розробок; спільна підготовка і вивчення складних у методичному плані тем, розділів програм.
26. Дидактична майстерня.
27. Прем’єра творчого пошуку;
28. Тиждень авторських занять.
29. Тиждень нестандартних занять;
30. Різноманітні види спільної практичної роботи керівників гуртків (підбір практичного матеріалу до занять, виховних заходів, обладнання кабінетів, майстерень, куточків тощо).
30. Різноманітні види спільної практичної роботи керівників гуртків (підбір практичного матеріалу до занять, виховних заходів, обладнання кабінетів, майстерень, куточків тощо).
Використання нових форм методичної роботи з керівниками
гуртків
Творчі групи керівників гуртків
Незважаючи на те, що коло учасників цих об'єднань
обмежене, результатами їхньої праці можуть користуватися керівники гуртків усього
закладу, району, області. Характерними рисами творчих груп є
їх спрямованість на колективну розробку актуальної проблеми (методичної теми),
яка забезпечує варіативними методичними засобами те чи інше коло питань
освітньої системи.
Етапи роботи творчої групи над методичною темою:
I етап - вивчення науково-педагогічної літератури; створення банку даних; здійснення постійного зв'язку з науковцями; підготовка рекомендацій щодо методичного забезпечення теми;
II етап - розроблення моделі впровадження в практику тих інноваційних форм і методів роботи, які вивчалися; визначення мети творчих пошуків, змісту і напрямів роботи;
IIІ етап - апробація рекомендацій, розроблених творчою групою.
IV етап — поширення набутого й апробованого досвіду;
V етап - узагальнення результатів упровадження інновацій на заняттях.
Наслідком роботи творчої групи є створення і функціонування майстер-класу.
Етапи роботи творчої групи над методичною темою:
I етап - вивчення науково-педагогічної літератури; створення банку даних; здійснення постійного зв'язку з науковцями; підготовка рекомендацій щодо методичного забезпечення теми;
II етап - розроблення моделі впровадження в практику тих інноваційних форм і методів роботи, які вивчалися; визначення мети творчих пошуків, змісту і напрямів роботи;
IIІ етап - апробація рекомендацій, розроблених творчою групою.
IV етап — поширення набутого й апробованого досвіду;
V етап - узагальнення результатів упровадження інновацій на заняттях.
Наслідком роботи творчої групи є створення і функціонування майстер-класу.
Майстер-клас. Сприяє вивченню і впровадженню
в практику інноваційних технологій, поширенню ефективного прогресивного
педагогічного досвіду.
Педагогічна майстерня. Засідання педагогічної
майстерні проходить один раз на місяць.
Планування роботи педмайстерень необхідно здійснювати диференційовано: для молодих, досвідчених та творчих педагогів.
Школа молодого педагога. Робота школи молодого педагога як форми фахового вдосконалення керівників гуртків визначається першочерговими проблемами і найбільш типовими труднощами, з якими стикаються молоді спеціалісти. Визначити ці проблеми допомагають анкетування та співбесіди. Суттєвою відмінністю школи молодого педагога є те, що їх учасники потребують удосконалення не фахового рівня, а методичного. Основні проблеми, що виносяться для опрацювання, стосуються дидактики, педагогіки, психології спілкування. Школа молодого педагога, як правило, керована структури. Традиційно на ній розглядаються такі питання, як організація робочого місця керівника гуртка, його особистої педагогічної бібліотеки і дидактичних матеріалів, психолого-педагогічне діагностування молодих керівників гуртків з метою організації індивідуальної роботи, стажування у досвідчених керівників гуртків , вимоги до ведення документації. Для молодих керівників гуртків готуються спеціальні списки рекомендованої літератури для самостійного опрацювання. Найпоширенішими формами роботи з молодими педагогами є семінари-практикуми. Одна із форм підбиття підсумків діяльності - своєрідні змагання з педагогічної ерудиції.
З молодими педагогами працює досвідчений педагог-наставник, який відвідує заняття, аналізує, виявляє рівень навчальної взаємодії керівника гуртка і групи. За результатами роботи наставник визначає ті проблеми, над якими треба працювати молодому педагогу в наступному році.
Однією з форм роботи є організація та проведення педмайстерень, зміст роботи яких враховує запити молодих педагогів. Крім того, можна запропонувати таку форму роботи, як кураторство.
Планування роботи педмайстерень необхідно здійснювати диференційовано: для молодих, досвідчених та творчих педагогів.
Школа молодого педагога. Робота школи молодого педагога як форми фахового вдосконалення керівників гуртків визначається першочерговими проблемами і найбільш типовими труднощами, з якими стикаються молоді спеціалісти. Визначити ці проблеми допомагають анкетування та співбесіди. Суттєвою відмінністю школи молодого педагога є те, що їх учасники потребують удосконалення не фахового рівня, а методичного. Основні проблеми, що виносяться для опрацювання, стосуються дидактики, педагогіки, психології спілкування. Школа молодого педагога, як правило, керована структури. Традиційно на ній розглядаються такі питання, як організація робочого місця керівника гуртка, його особистої педагогічної бібліотеки і дидактичних матеріалів, психолого-педагогічне діагностування молодих керівників гуртків з метою організації індивідуальної роботи, стажування у досвідчених керівників гуртків , вимоги до ведення документації. Для молодих керівників гуртків готуються спеціальні списки рекомендованої літератури для самостійного опрацювання. Найпоширенішими формами роботи з молодими педагогами є семінари-практикуми. Одна із форм підбиття підсумків діяльності - своєрідні змагання з педагогічної ерудиції.
З молодими педагогами працює досвідчений педагог-наставник, який відвідує заняття, аналізує, виявляє рівень навчальної взаємодії керівника гуртка і групи. За результатами роботи наставник визначає ті проблеми, над якими треба працювати молодому педагогу в наступному році.
Однією з форм роботи є організація та проведення педмайстерень, зміст роботи яких враховує запити молодих педагогів. Крім того, можна запропонувати таку форму роботи, як кураторство.
Гурток якості - групова форма роботи, яка передбачає спільну
діяльність педагогів, що ранжирують проблеми, планують напрями і зміст
діяльності та можливий результат, визначають шляхи експерименту, пошуку і
критерії успіху, потім практично реалізують висунуті задачі. У
спільно прийнятій програмі прописується покрокова участь кожного із членів
гуртка, форми подання проміжних результатів, характер діяльності;
Методичний бенефіс - групова форма роботи, яка передбачає комплексне
ознайомлення з носієм ефективного прогресивного педагогічного досвіду:
доповідь-розповідь про зміст досвіду, вивчення творчої лабораторії (робочого
кабінету керівника гуртка), ознайомлення з розробленими дидактичними
матеріалами, сценаріями заходів, відвідування відкритих занять тощо.
Методична панорама - колективно-групова форма роботи, що передбачає
ознайомлення з досвідом педагогічної діяльності групи керівників гуртків, які
мають спільне тематичне спрямування.
Методичний дискусійний клуб - групова форма, різновид ділової гри, що проводиться з метою підвищення інтересу до певних педагогічних проблем, вивчення рівня орієнтування педагогів у їхньому змісті, навчання їх комунікативності.
Методичний дискусійний клуб - групова форма, різновид ділової гри, що проводиться з метою підвищення інтересу до певних педагогічних проблем, вивчення рівня орієнтування педагогів у їхньому змісті, навчання їх комунікативності.
Методичні конкурси — індивідуально-групова форма організації практичної
розробки керівниками гуртків певної педагогічної проблеми і представлення її у
вигляді творчої роботи. Передбачає захист творчих робіт, проводиться за
спеціально розробленим положенням.
Методичний брейн-ринг - групова форма ділової гри, яка передбачає оволодіння
найнеобхіднішими педагогічними знаннями, уміннями і навичками. Проводиться
переважно серед молодих педагогів.
Педагогічні гостини - індивідуально-групова форма, яка передбачає взаємообмін
педагогічними делегаціями різних за напрямками ШМО, різних закладів з метою
обміну досвідом.
Захист планів методичного об'єднання - групова форма занять, яка передбачає обмін досвідом і
координацію планування методичної роботи у закладі.
Рольова гра - групова форма занять,
яка включає практичне
опрацювання різних моделей педагогічних ситуацій.
опрацювання різних моделей педагогічних ситуацій.
Відкритий педагогічний клуб - інноваційна, самокерована і саморегульована форма
організації педагогічного спілкування, що будує свою діяльність на принципах
рівності, самодіяльності і самоуправління. Спрямована на згуртування колективу,
стимулювання і підтримку педагогічної творчості, покращення інформаційного
забезпечення педагогів, на об'єднання керівників гуртків із спільними
громадськими, професійними та особистими інтересами. Передбачає розширення
навичок комунікативної культури.
Діалогічна пара - представляє не стільки форму організації діяльності,
скільки жанр. У режимі діалогу можна проводити навчання педагогів у межах
процедури „акваріум" (усі зацікавлені особи сідають навколо дискутуючих і
на першому етапі відбувається рефлексування ситуації, тобто обговорення позиції
сторін, аргументів, переваг). Діалогічна пара заздалегідь визначає значущу
психолого-педагогічну або дидактичну проблему і готується до її обговорення,
потім проводиться публічний діалог в „акваріумі".
Методична оперативна нарада -
колективно-групова періодична форма організації науково-методичної роботи.
Передбачає оперативний обмін інформацією з приводу конкретної педагогічної
проблеми і прийняття колегіального рішення щодо її розв'язання.
Група взаємовідвідин і підтримки – педагоги домовляються між собою і, якщо це необхідно,
з керівниками закладів, що вони будуть відвідувати один в одного заняття і
виховні заходи, спільно готуватися до подання проміжних результатів.
Підготувала: методист Радова Т.В.
Комментарии
Отправить комментарий