Методичні рекомендації



 «Основні вимоги до авторських та адаптованих програм»
 Перш ніж почати роботу гуртка, його керівник надає адміністрації установи програму роботи гуртка, рекомендовану Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України. Якщо така програма відсутня, керівник гуртка самостійно складає програму у відповідності до Типових навчальних планів позашкільних навчальних закладів згідно з трирівневою класифікацією навчання (початковий, основний, вищий рівні) терміном на 1 місяць, 6 місяців, 1 рік (початковий рівень), 1-4 роки (основний та вищий рівні).
Навчальні програми повинні ґрунтуватися на освітніх стандартах, забезпечувати науковість змісту, систематичність і послідовність навчання, творчість, доступність і індивідуальний підхід, доцільність вибору форм і методів навчання.
Програма (від грец. – об’ява, розпорядження) – зміст і план діяльності; виклад основних положень діяльності організації або окремого діяча, а також короткий виклад навчального предмета.
Програми можуть бути:
·        однопрофільними;
·        комплексними;
·        наскрізними;
·        модульними;
·        пошуково-орієнтовними;
·        інтегрованими, тощо.

Авторська програма – програма, розроблена автором (авторським колективом) на основі власної методичної концепції, спрямована на оновлення наявного змісту з метою підвищення ефективності навчально-виховної діяльності.
Адаптована програма – програма, розроблена на основі іншої програми з метою адаптації до умов роботи конкретного гуртка, концепції навчального закладу, контингенту учнів.
Авторська програма, як і будь-який інноваційний проект, має пройти фахову та науково-методичну експертизу. Авторські навчальні програми та посібники, розроблені керівником гуртка для використання під час вивчення варіативної складової навчального плану, можуть використовуватися після відповідного рецензування, схвалення науковими радами певного профілю, погодження в обласних інститутах післядипломної освіти і затвердження відповідними управліннями освіти і науки облдержадміністрацій».
У програму мають бути закладені:
·        особистісна орієнтація змісту;
·        прикладна спрямованість освітнього процесу;
·        теоретичні пояснення та емпіричні дані;
·        конкретність і доцільність вживання наукових понять, термінології, символіки;
·        цілісність: повнота, логічність, взаємозв’язок окремих компонентів;
·        дотримання принципу науковості відповідно до досягнень сучасної науки;
·        доступність навчального матеріалу для дітей та учнівської молоді відповідно до віку та попередньої підготовки;
·        відповідність державним завданням розвитку, навчання й виховання підростаючого покоління;
·        відповідність обсягу навчального матеріалу нормам навантаження та кількості навчальних годин;
·        змістовність програми, чітке й конкретне визначення роботи гуртка, клубу, секції, творчого об’єднання;
·        відповідність змісту програми передбачуваним видам навчальної діяльності;
·        спрямованість навчального матеріалу на розвиток пізнавальних і творчих здібностей вихованців;
·        врахування досвіду створення й апробації чинних аналогічних програм;
·        урахування можливості й доцільності використання комп’ютерної техніки, інших засобів навчання, типового обладнання, ілюстрованого матеріалу, тощо;
·        використання знань з основних і суміжних предметів, отриманих вихованцями в загальноосвітніх навчальних закладах;
·        використання між предметних зв’язків;
·        відповідність навчально-методичному та матеріально-технічному забезпеченню.
Навчальні програми повинні ґрунтуватися на освітніх стандартах основних дисциплін, забезпечувати науковість змісту, мати освітню та виховну цінність, систематичність, послідовність навчання, доступність і індивідуальний підхід.
Навчальна програма гуртка має визначену структуру і складається з 5 розділів:
·        пояснювальна записка;
·        навчально-тематичний план;
·        зміст програми;
·        основні вимоги до знань, умінь та навичок;
·        література.

 «Рекомендації по заповненню Журналу планування та обліку роботи гуртка»
 Основні вимоги до ведення Журналу планування та обліку роботи гуртка
·         Журнал планування та обліку роботи гуртка є державним обліковим фінансовим документом, обов’язковим для ведення кожним керівником гуртка.
·         Журнал заводиться для кожної групи гуртка окремо на весь навчальний рік.
·         Журнал ведеться керівником гуртка. Він несе особисту відповідальність за стан його ведення.
·         Усі записи в Журналі ведуться чітко, охайно та регулярно кульковою ручкою синього кольору. Не допускаються виправлення, закреслювання, використання коректора.
·         Розділ «План роботи» заповнюється на початку кожного семестру.
·         У розділі «Відомості про членів гуртка» зазначається №з/п, прізвище, ім’я, по батькові дитини, рік народження, назва школи, клас, місце роботи батьків, домашня адреса і телефон, дата вступу в гурток, дата і причина вибуття з гуртка.
·         Розділ «Облік інструктажів з безпеки життєдіяльності» заповнюється в обов’язковому порядку. Керівник гуртка систематично проводить з вихованцями інструктажі з безпеки життєдіяльності. Всіх, хто пройшов його відмічає в журналі й записує короткий зміст занять.
·         У розділі «Облік відвідування» застосовуються наступні умовні позначки: був відсутній – «н», спізнився – «сп», був відсутній через хворобу – «хв», вказується склад гуртка, прізвище та ім’я гуртківця (повністю). Прізвища записуються за алфавітом.
·         У розділі «Облік роботи гуртка» вказується номер заняття, дата проведення, тема заняття (зміст роботи на занятті), кількість годин (відповідно до календарно-тематичного плану), підпис керівника гуртка.
·         Кількість записаних годин має відповідати погодинному педагогічному навантаженню.
·         Усі зміни в розкладі можливі тільки за узгодженням із директором закладу освіти.
·         У розділі «Масова та суспільно-корисна робота» облікується проведення тематичних вечорів, виставок, конференцій, зустрічей, екскурсій, участь у конкурсах, змаганнях, експедиціях, показ вистав, трудова діяльність і т.д.
·         У розділі «Методична і практична допомога керівникам» облікується надання методичної та практичної допомоги керівникам гуртків відповідного профілю, створених у школах та відповідних установах.
·         У розділі «Список закінчених робіт гуртка» облікуються роботи, що їх виготовлено гуртківцями і які зберігаються в дитячій позашкільній установі та в гуртківців (навчально-наочне приладдя, моделі, макети, малюнки, ліпка, вишивки і т.д.).
Директор та методист позашкільної установи систематично контролюють правильність ведення Журналу. Журнал перевіряється не менше 5 разів на рік. На сторінці «Висновки та зауваження до роботи гуртка та до ведення Журналу» робляться записи про правильність ведення Журналу керівником гуртка, обліку роботи гуртка, виконання плану його роботи. Вказуються дата перевірки, зауваження, терміни усунення, підпис. Журнал підписують керівник установи й керівник гуртка. Журнал зберігається в позашкільній установі.


 «Вимоги до календарно-тематичного планування та навчально-тематичного плану»
На підставі навчальної програми керівник гуртка складає календарно-тематичний план в Журналі планування та обліку роботи гуртка.
Календарно-тематичний план складається для кожної групи окремо і затверджується на початку навчального року директором позашкільного закладу.
Навчально-тематичний план складається у формі таблиці з переліком розділів (тем), загальної кількості годин за кожним розділом й годин, призначених на теоретичні й практичні заняття, загальної кількості годин за рік.
Навчально-тематичний план складається щороку та затверджується директором закладу.

ЗРАЗОК 
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор ЦДЮТ
________ Опря В.Д.

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
гуртка «Технічний дизайн»
Основний рівень, перший рік навчання





Розділ, тема
Кількість годин
усього
теоретичні
практичні
1.   
Вступне заняття

2
2
-
2.
Поняття про творчу діяльність дизайнера


16


4

12
3.
Тематичний малюнок

24
6
18
4.
Кольоровознавство

14
4
10
5.
Формотворення, композиція

14
4
10
6.
Художнє конструювання та макетування


66

10

56
7.
Екскурсії

6
-
6
8.
Підсумкове заняття

2
-
2
        Разом

144
30
114

                     «Вимоги до конспекту
гурткового заняття»

Назва гуртка ______________________     ________ рівень навчання _______ рік навчання

ЗАНЯТТЯ №_______
Дата_________________________________________________________________________
Тема заняття: ____________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________
Мета заняття:
Навчальна: ______________________________________________________________________
Розвиваюча: _____________________________________________________________________
Виховна: _______________________________________________________________________
Обладнання: ____________________________________________________________________
Тип заняття: ____________________________________________________________________
Форма заняття: __________________________________________________________________

Хід заняття:
І. Організаційна частина:
1. Ведення обліку відвідування.
2. Перевірка готовності вихованців до заняття.
ІІ. Вступна частина:
1. Повідомлення теми і мети заняття.
2. Актуалізація опорних знань.
3. Мотивація навчальної діяльності гуртківців.
ІІІ. Основна частина:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Основні питання, які необхідно поставити:
1. ___________________________________________________________________________
2. ___________________________________________________________________________
3. ___________________________________________________________________________
4. ___________________________________________________________________________
Поточний інструктаж та самостійна практична робота гуртківців.
Обхід робочих місць з метою контролю.
1. Правильної організації робочого місця.
2. Дотримання правил техніки безпеки.
3. Дотримання послідовності в роботі.
4. Якості виконаної роботи.
ІV. Заключна частина:
1. Що нового дізнались?
2. Де можна використовувати ____________________________________________________
3. Виставка робіт.
4. Прибирання робочого місця.
Наступна тема: ________________________________________________________________
Рекомендована література: ______________________________________________________

Типи занять гуртків:
·        засвоєння нових знань, умінь, навичок;
·        формування практичних умінь та навичок;
·        застосування умінь та навичок;
·        узагальнення;
·        комбіноване (засвоєння нових знань, умінь, навичок та застосування їх на практиці)
Форми гуртковий занять:
·        індивідуальне;
·        групове;
·        фронтальне
Виховна мета планується відповідно до планування місячників виховної роботи позашкільного закладу.

«Інтерактивні технології
кооперативного навчання»

№ з/п
Технології
Коли доцільно використовувати
Що формує у вихованців
1.
Робота в парах
Під час засвоєння, закріплення, перевірки знань
Сприяє розвитку навичок спілкування
2.
Ротаційні (змінювані) трійки
Під час засвоєння, закріплення нового матеріалу з метою його ґрунтовного аналізу й осмислення
Сприяє розвитку навичок спілкування;
формує вміння аналізувати
3.
«Два-чотири-всі разом»
Під час закріплення та засвоєння нового матеріалу з метою його ґрунтовного аналізу й осмислення
Сприяє розвитку спілкування в групі
4.
«Карусель»
Під час інтенсивної перевірки обсягу й глибини наявних знань
Розвиває вміння аргументувати власну позицію
5.
Робота в малих групах. Варіанти організації роботи груп: «Діалог», «Синтез думок», «Спільний проект», «Пошук інформації», «Коло ідей»
Під час закріплення вмінь та навичок
Сприяє розвитку спілкування в групі, висловлювання власної думки
6.
Обговорення проблеми в загальному колі. Варіанти технології «Мікрофон», «Незакінчені речення»
Під час вивчення складних або проблемних питань у навчальному матеріалі, мотивації пізнавальної діяльності, актуалізації опорних знань
Сприяє розвитку вміння вільно висловлювати власні ідеї, розвивати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо
7.
«Мозковий штурм»
Під час засвоєння вмінь та навичок, розв’язання складних задач або для пошуку різних способів розв’язання однієї задачі
Сприяє розвитку уяви та творчості, формує вміння чітко висловлювати свою думку
8.
«Навчаючи вчусь» («Кожен учить кожного», «Броунівський рух»)
Під час вивчення великого обсягу інформації, узагальнення та повторення вивченого
Підвищує інтерес до предмета, формує вміння структурувати, узагальнювати, аналізувати матеріал
9.
«Ажурна пилка» («Мозаїка», «Джиг-со»)
Під час вивчення великого обсягу матеріалу за короткий час
Сприяє формуванню навичок самостійної роботи

"Класифікація типів
занять гуртків" 

1. ЗАНЯТТЯ ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Види навчальних занять:                Мета – вивчення й первинне усвідомлення
лекція, екскурсія, бесіда                     нового навчального матеріалу, осмислення
                                                               зв’язків і відносин в об’єктах вивчення.

Етап заняття
Зміст
Організація початку заняття
Створення психологічної атмосфери на занятті; підготовка необхідного обладнання; включення вихованців у діловий ритм. Формулювання мети й завдань заняття, очікуваних результатів
Мотивація навчальної діяльності
Підготовка до свідомого сприйняття матеріалу, стимулювання пізнавального інтересу, перетворення змісту навчання на особистісно значущий
Актуалізація опорних знань
Відтворення знань, умінь, життєвого досвіду, необхідного для опанування нового матеріалу. Оцінка керівником гуртка рівня підготовленості вихованців
Вивчення нового матеріалу
Головний етап заняття – опанування вихованцями нових знань і способів дій
Первинна перевірка засвоєння знань.
Первинне закріплення знань.
Контроль і самоперевірка знань
Репродуктивне відтворення вивченого матеріалу; систематизація та узагальнення; виконання завдань на вивчення головного в новій інформації; виконання творчих завдань на основі вивченого; первинна перевірка рівня засвоєння й розуміння матеріалу
Підбиття підсумків заняття. Рефлексія
Встановлення відповідності між поставленими завданнями та результатами, внесення коректив; аналіз навчальної діяльності
Інформація про домашнє завдання
Повідомлення обсягу і змісту домашнього завдання, інструктаж щодо його виконання

2. ЗАНЯТТЯ ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Види навчальних занять:                Мета – вторинне осмислення вже відомих
екскурсія, практична робота,             знань, вироблення вмінь і навичок із
співбесіда, консультація                     застосування          


Етап заняття
Зміст
Організація початку заняття
Створення психологічної атмосфери на занятті; підготовка необхідного обладнання; включення вихованців у діловий ритм. Формулювання мети й завдань заняття, очікуваних результатів
Мотивація навчальної діяльності
Підготовка до свідомого сприйняття матеріалу, стимулювання пізнавального інтересу, перетворення змісту навчання на особистісно значущий
Визначення меж (можливостей) застосування цих знань: що з їх допомогою можна визначити, де застосувати
Постановка конкретизованих завдань, перевірка раніше вивченого теоретичного матеріалу, на основі якого будуть засвоюватися навички та вміння
Актуалізація опорних знань
Відтворення знань, умінь, життєвого досвіду, необхідного для опанування нового матеріалу. Оцінка керівником гуртка рівня підготовленості вихованців
Пробне застосування знань
Ознайомлення з навичками. Пробне застосування знань на практиці для поглиблення та розширення меж раніше засвоєних знань
Вправи за зразком і в подібних умовах з метою вироблення вмінь безпомилкового застосування знань
Вправи на освоєння та закріплення навичок та вмінь, тренувальні вправи за зразком, інструкцією, алгоритмом
Вправи з перенесенням знань у нові умови
Вправи з перенесенням у нові умови, ускладнені, диференційовані або індивідуальні. Вправи творчого характеру
Підбиття підсумків заняття. Рефлексія
Встановлення відповідності між поставленими завданнями та результатами, внесення коректив; аналіз навчальної діяльності
Інформація про домашнє завдання
Повідомлення обсягу і змісту домашнього завдання, інструктаж щодо його виконання


3. ЗАНЯТТЯ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

Види навчальних занять:                Мета – засвоєння вмінь самостійно в
семінар, практична робота,                комплексі застосовувати знання, уміння
                                                               й навички, використовувати їх у нових 
                                                               умовах    

Етап заняття
Зміст
Організація початку заняття
Створення психологічної атмосфери на занятті; підготовка необхідного обладнання; включення вихованців у діловий ритм. Формулювання мети й завдань заняття, очікуваних результатів
Актуалізація ЗУН, необхідних для творчого застосування знань
Відтворення знань, умінь, життєвого досвіду, необхідного для опанування нового матеріалу. Оцінка керівником гуртка рівня підготовленості вихованців
Узагальнення й систематизація знань і способів діяльності
Повторення або вивчення в незначних обсягах знань, їх систематизація; повторення знань для формування навичок та вмінь
Засвоєння зразка комплексного застосування ЗУН
Формування, закріплення початкових умінь та навичок, застосування їх у стандартних умовах – за аналогією
Застосування узагальнених ЗУН у нових умовах
Вправи для застосування знань, умінь у змінених умовах; творче застосування знань та вмінь; вправи на відпрацювання навичок
Контроль і самоконтроль знань, умінь і навичок
Перевірка виконаних робіт, корегування (у разі необхідності)
Підбиття підсумків заняття. Рефлексія
Встановлення відповідності між поставленими завданнями та результатами, внесення коректив; аналіз навчальної діяльності
Інформація про домашнє завдання
Повідомлення обсягу і змісту домашнього завдання, інструктаж щодо його виконання
4. ЗАНЯТТЯ УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЇ

Види навчальних занять:                Мета – засвоєння знань у системі,
семінар, практична робота,                приведення одиничних знань у систему
круглий стіл, конференція                  

Етап заняття
Зміст
Організація початку заняття
Створення психологічної атмосфери на занятті; підготовка необхідного обладнання; включення вихованців у діловий ритм. Формулювання мети й завдань заняття, очікуваних результатів
Підготовка вихованців до повідомлення теми (проблеми)
Вступне слово керівника гуртка, визначення матеріалу теми, повідомлення мети та завдань заняття
Узагальнення окремих фактів, понять, явищ
Повторення, узагальнення фактів, понять, явищ
Повторення й узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань
Виконання вихованцями індивідуально, групами або всією групою різних завдань узагальнюючого і ситематизуючого характеру, які виробляють узагальнені вміння та формують знання на основі фактів, явищ, понять
Приведення одиничних знань у систему (самими вихованцями)
Формування висновків вихованцями за вивченим матеріалом
Підбиття підсумків заняття. Рефлексія
Встановлення відповідності між поставленими завданнями та результатами, внесення коректив; аналіз навчальної діяльності
Інформація про домашнє завдання
Повідомлення обсягу і змісту домашнього завдання, інструктаж щодо його виконання


5. КОМБІНОВАНЕ ЗАНЯТТЯ

Комбіноване заняття передбачає досягнення двох або декількох рівноцінних цілей: засвоєння нових знань і перевірка раніше вивченого матеріалу; засвоєння нових знань і застосування раніше набутих навичок і вмінь;
формування вмінь і навичок та їх застосування на практиці.

Етап заняття
Зміст
Організація початку заняття
Створення психологічної атмосфери на занятті; підготовка необхідного обладнання; включення вихованців у діловий ритм. Формулювання мети й завдань заняття, очікуваних результатів
Мотивація навчальної діяльності
Підготовка до свідомого сприйняття матеріалу, стимулювання пізнавального інтересу, перетворення змісту навчання на особистісно значущий
Перевірка домашнього завдання
Опитування в усній формі для визначення глибини розуміння знань попереднього заняття або змісту інших тем, що пов’язані з цим заняттям
Актуалізація опорних знань
Відтворення знань, умінь, життєвого досвіду, необхідного для опанування нового матеріалу. Оцінка керівником гуртка рівня підготовленості вихованців
Вивчення нового матеріалу
Опанування вихованцями нових знань і способів дій
Первинна перевірка засвоєння знань.
Первинне закріплення знань.
Контроль і самоперевірка знань
Репродуктивне відтворення вивченого матеріалу; систематизація та узагальнення; виконання завдань на вивчення головного в новій інформації; виконання творчих завдань на основі вивченого; первинна перевірка рівня засвоєння й розуміння матеріалу
Підбиття підсумків заняття. Рефлексія
Встановлення відповідності між поставленими завданнями та результатами, внесення коректив; аналіз навчальної діяльності
Інформація про домашнє завдання
Повідомлення обсягу і змісту домашнього завдання
«Способи організації
навчальної діяльності» 


Способи організації навчальної діяльності

Форма роботи
Ознаки
Приклади використання
Переваги
Недоліки
Індивідуальна
Виконання вихованцем навчального завдання на рівні його можливостей без взаємодії з іншими вихованцями, безпосередньо з допомогою керівника гуртка або на основі його рекомендації
Виконання домашнього завдання на основі рекомендацій керівника гуртка; контроль знань (усне опитування); у разі використання комп’ютерного способу навчання, тощо
Дозволяє враховувати індивідуальні особливості дитини; де є високі результати засвоєння матеріалу за умови регулярного спілкування «керівник гуртка – вихованець»
Труднощі реалізації форми індивідуального навчання в значних масштабах у рамках заняття гуртка
Фронтальна
Одночасне виконання всіма вихованцями одного й того самого завдання під керівництвом керівника гуртка
Вивчення нового матеріалу на занятті – лекції; пояснення керівником гуртка виконання практичного завдання; фронтальне опитування
Дає можливість охопити значний обсяг матеріалу; зазвичай орієнтована на формування обсягу знань; результати роботи вихованців передбачувані
Відсутній зворотний зв’язок з вихованцями; відсутні можливості вихованців виявити свої індивідуальні здібності; невисокий рівень засвоєння матеріалу
Колективна
Передбачає спілкування та взаємодії «керівник гуртка – вихованець», «вихованець – вихованець»
Заняття гуртка – конференція; заняття – диспут; круглий стіл; евристична бесіда та ін.
Формування атмосфери співробітництва та зацікавленості; наявність зворотного зв’язку з вихованцями; розвиток комунікативних здібностей вихованців; досить високий рівень засвоєння
Існує імовірність того, що деякі вихованці залишаться «в тіні»; результати роботи не завжди можна спрогнозувати
Групова
Спосіб організації заняття гуртка, за якою група вихованців виконує певні завдання
Вихованці об’єднуються в кілька груп, завдання виконуються так, щоб урахувати й оцінити внесок кожного члена групи
Розширення пізнавальних можливостей вихованців; формування навичок самостійної роботи; виховання почуття відповідальності за виконану роботу; демократичне й рівноправне партнерство педагога та вихованця; зазвичай високий рівень знань, формування стійких умінь і навичок; можливість переносити набуті вміння, навички та способи діяльності на інші сфери діяльності
Вимагають ретельної попередньої організаційної підготовки і з боку вихованців, і з боку керівника гуртка; неповний контроль керівником гуртка за обсягом та рівнем засвоєння знань; необхідність подальшого коригування знань, умінь і навичок
а) Кооперативно-групова
Кожна група виконує частину загального завдання, що доцільно під час вивчення великого за обсягом матеріалу
Опрацювання нового матеріалу


б) Диференційо-вано-групова
Групи виконують різні за складністю завдання відповідно до навчальних можливостей вихованців
Засвоєння нових знань, умінь та навичок


в) Парна
Передбачає роботу в парах, ґрунтуючись на тому, що вихованець швидко та якісно засвоює знання тоді, коли відразу використовує їх на практиці або переповідає іншому
Робота з текстом: пари працюють з різним матеріалом. Потім одні виступають у ролі педагога, тобто пояснюють прочитане, після чого вихованці міняються ролями


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Проблеми над якими працюють керівники гуртків Вільшанського ЦДЮТ

Національно-патріотичне виховання

Самоаналіз заняття